سوال از متخصص مغز و اعصاب کودکان

دکتر محمدکاظم بخشنده

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

در این مطلب به برخی سوالات رایج در مورد بیماری های مغز و اعصاب و عصبی عضلانی پاسخ خواهیم داد. دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان پاسخ گوی سوالات شما در نظرات همین پست و سایر شبکه های اجتماعی کلینیک مغز و اعصاب دکتر بخشنده خواهد بود.

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده

ایسنتاگرام کلینیک

بیش فعالی در کودکان چیست؟

بیش فعالی یا (Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD شایع ترین بیماری رفتاری عصبی در کودکان است. بیش فعالی به معنای بی توجهی، اختلال در تمرکز، پرخاشگری و پرتحرکی بیش از حد و غیر متناسب با سن کودک می باشد. به عبارتی دیگر بیش فعالی یا ADHD یک وضعیت رفتاری عصبی است که با بی توجهی و عدم تمرکز، پرخاشگری، خستگی ناپذیری و ناآرامی کودک مشخص می شود.

بازی کودکان

دور سر کودکان

گر رشد دورسر کودک کمتر از سیر طبیعی باشد، به آن میکروسفالی گفته می شود. دور سر کوچک، یا میکروسفالی یعنی کوچک بودن اندازه سر در کودکان نسبت به میانگین طبیعی نرمال در آن سن. در میکروسفالی مغز به اندازه کافی رشد نمی کند. دور سر کوچک یک بیماری نیست، اما یکی از علائم مهم ابتلا به بیماری‌های دیگر است. بیماری میکروسفالی یک اختلال نادری است و در ۱ مورد از ۶۲۰۰ تا ۸۵۰۰ تولد زنده اتفاق می‌افتد.

میکروسفالی

سردرد در کودکان چیست؟

سردرد به سه نوع کلی اولیه، ثانویه و درد اعصاب مغزی تقسیم می شود. سردرد اولیه شامل میگرن و سندرم های دوران کودکی می باشد. علل بروز سردرد ثانویه عبارت است از: تروما به گردن، اختلالات عروقی گردن، بیماریهای غیر عروقی داخل مغزی، سوء مصرف مواد، انواع عفونت ها، بیماریهای خونی و اختلالات روحی روانی. وقتی در مسیر اعصاب مغزی بخصوص عصب شماره ۵ (عصب مربوط به حس صورت)، عصب شماره ۹ (عصب مربوط به حس زبان) و یا در مسیر اعصاب حسی پس سر التهابی اتفاق می افتد، درد اعصاب مغزی شروع می شود.

سرگیجه د رکودکان

سرگیجه در کودکان چیست؟

سرگیجه واقعی عبارت است از حالتی که بیمار احساس می کند محیط پیرامون او گرد سرش می چرخد و یا اگر چشم هایش را ببندد می پندارد که خودش دور محیط می چرخد. در این حالت تعادل از بین می رود و حالت آتاکسی در بیمار ایجاد می شود.
کودکان اغلب از احساس سبک بودن سر شکایت دارند و به ندرت از سرگیجه شاکی می باشنند. سرگیجه محیطی با نیستاگاموس افقی کوتاه مدت، تهوع و استفراغ شدید همراه است و پس از چند بار که وضعیت سر بیمار تغییر داده شود شدت آن کاهش می یابد.

دسته بندی : مقالات اختلال دورسرکودک اختلال رفتاری بیش فعالی سردرد در کودکان