چگونه تشنج در کودکان را کنترل کنیم؟

حتی کودکان زیر سه سال نیز گاهی احساس بی‎حالی، ضعف و سرگیجه می‎نمایند. در حالت عادی این بدان معنا میباشد که کودک نیاز به غذا و یا آرامش پس از یک دوره هیجان و نگرانی شدید دارند. اما تشنج بسیار نگران کننده است و در صورت وقوع یا احتمال وقوع آن، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. همان‌طور که کودک شروع به هوش آمدن می‌نماید، او را در وضعیت بهبودی (ریکاوری) قرار داده و اگر بیرون از منزل و زیر آفتاب داغ میباشید، مکان خنک‌ تری پیدا نمایید. اجازه دهید برای چند دقیقه استراحت نماید. وقتی کاملاً هوشیار گردید و حالش بهبود یافت، به او یک نوشیدنی شیرین مانند آب پرتقال دهید.

– اگر کودک از هوش رفت، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

تشنج
تشنج، صرع یا غش کردن در اثر انحراف فعالیت الکتریکی مغز از حالت طبیعی رخ خواهد داد. اگر این حالت همراه با تب میباشد، تشنج تبی نامیده می‌شوند. تشنج در حالی‎که هیچ تبی وجود نداشته، صرع یا غش نام خواهد داشت. تشنج همچنین به نام حمله بزرگ صرع یا صرع بزرگ نیز شناخته می‌شود و علائم آن عبارتند از:

بی‌هوشی ناگهانی ، چرخش چشم‌ها به درون کاسه سر، به هم فشردن دندان‌ها ، گرفتگی لرزشی عضلات ، بی‌اختیاری در دفع ادرار یا مدفوع ، خواب یا بازگشت تدریجی به هوشیاری با توقف حرکات پرشی ،

علائم حمله غیاب یا صرع کوچک عبارتند از: عدم حرکت ناگهانی ، حالت گیجی و بهبودی کامل پس از چند ثانیه
در صورت بروز تشنج، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد.

اقدامات لازم در منزل : کودک را به پهلو روی زمین بخوابانید، پیش او بمانید تا به خودش آسیب نرساند، ولی سعی نکنید تا او را محکم نگه دارید.

پس از این‌که این وضعیت تمام شد، کودک را در وضعیت ریکاوری قرار دهید. او را بیدار نکنید اما مراقب تنفسش باشید. اگر تب دارد، آن را کاهش دهید.

تشنج ناشی از تب
افزایش سریع دمای بدن می‌تواند در برخی کودکان موجب بروز تشنج شود. در این وضعیت کودک بی‌هوش شده و برای چند ثانیه بدنش سفت می‌شود، بعد بی‌اراده شروع به لرزش‌های شدید می‌کند. در این حالت باید کودک را زمین بگذارید و کنار او بمانید. سعی نکنید او را مهار کنید. او را در وضعیت ریکاوری قرار داده و هرگاه وقتی تشنج متوقف شد، به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از تشنج ناشی از تب
اگر سابقه تشنج ناشی از تب در خانواده شما وجود دارد، هنگام بیماری کودک سعی کنید دمای بدن او را تا جایی‎که می‌توانید پایین نگه دارید. روش‌های خنک کردن را به کار گرفته و اجازه ندهید دمای بدن او از ۳۹ درجه سانتی‌گراد بالاتر رود. ممکن است پزشک برای کودک داروی استامینوفن ویژه کودکان تجویز کند تا از تب کردن او جلوگیری کند.

هذیان‏‎گویی
برخی از کودکان وقتی تب بالایی داشته باشند، هذیان می‌گویند. این کودکان بسیار پریشان خواهند بود و ممکن است دچار توهم شوند و بسیار وحشت‌زده به نظر برسند. این حالت برای کسی که شاهد ماجرا است، بسیار نگران‎کننده خواهد بود ولی برای کودک خطرناک نیست. کنار او بمانید، او را آرام کنید و دلداری دهید. وقتی دمای بدنش پایین بیاید، آرام‌تر خواهد شد و خیلی بهتر به نظر خواهد رسید.

مننژیت
مننژیت التهاب نسجی است که مغز را پوشش می‌دهد. این بیماری بسیار جدی است و باید فوراً تحت درمان قرار گیرد. التهاب خود مغز (انسفالیت) نیز علائم مشابهی دارد. علائم این بیماری عبارتند از:

تب ، بی‌حالی و خواب‌آلودگی یا عصبانیت ناگهانی ، بدتر شدن حال کودکی که اخیراً به یک بیماری عفونی مثل سرخک یا اوریون مبتلا شده است.
– استفراغ ، بی‌اشتهایی ، سردرد یا کمی ورم ملاج سر در نوزادان ، امتناع از کج کردن سر به پایین

تشنج در کودکان یک اختلال دوره ای در فعالیت الکتریکی مغز است و باعث درجه ای از صدمات موقت روی عملکرد مغز می شود..

علائم تشنج در کودکان

امکان دارد تشخیص تشنج در کودکان مشکل بوده باشد . نوزادان امکان دارد لب هایشان را تکان داده یا ناخودآگاه حرکتی مانند جویدن انجام بدهند. ممکن است به نظر آید که چشمشان در جهت های مختلف حرکت مینماید. ممکن است برای مدتی شل شوند.

در نوزادان بزرگ تر یا کودکان کوچک،امکان دارد یک قسمت یا تمام بدن بلرزد، به سرعت حرکت کرده یا سفت شوند. لب ها ممکن است بی هدف حرکت کنند. کودکان ممکن است خیره بمانند، گیج شوند و احساس غیرعادی (مانند بی حسی یا قلقلک) در قسمتی از بدنشان داشته باشند، یا درک غیرمعمولی (مانند احساس ترس بدون دلیل) داشته باشند.

دسته بندی : دسته بندی نشده